Här har vi sammanställt en tidslinje över några betydande händelser i KGK:s historia.
Knut-Göran (KG) Knutsson grundar ingenjörsfirman KG Knutsson AB med fem anställda, som blir grunden till företagsgruppen KGK.
Med stor framgång säljer KGK in en tysk 2-taktsmotor, producerad av Karl Schmidt (numer företaget Kolbenschmidt) till den svenska cykeltillverkaren Nymanbolagen.
Samarbetet mellan KGK och ZF inleds. Nu startar också relationen mellan KGK och Hella, dåvarande ”Westfälische Metall Industrie GmbH”.
KGK skriver sitt första kontrakt med ”VDO Tachometerwerke Adolf Schindling GmbH”.
KGK utvecklar sumloggen, en fartmätare för fritidsbåtar, som senare lanseras i VDO:s regi. Sumloggens försäljningsframgångar varar i över 30 år.
Sverige går över till högertrafik. Alla bilar måste få sina huvudstrålkastare utbytta. Tillsammans med Hella är KGK först på den svenska marknaden med att kunna erbjuda huvudstrålkastare för högertrafik.
Webasto introduceras på den svenska marknaden genom KGK:s försorg.
Håkan Knutsson tar över efter sin pappa och blir vd för KG Knutsson AB. Håkan är fortfarande aktiv som Koncernchef för KGK Gruppen.
KGK etablerar sig i Sollentuna efter att tidigare ha huserat i Bromma. Det byggs huvudkontor, logistik och verkstäder i egna lokaler om totalt 20.000 kvm. Successivt utökar företaget produktprogrammet med en rad varumärken som Kamasa Tools, NGK och Knutsson Bilstereo (numera ersatt av Blaupunkt och Clarion).
KGK tar över generalagenturen för Suzuki motorcyklar, utombordsmotorer och fyrhjulingar. Verksamheten drivs vidare i ett separat bolag under namnet KGK Motor AB.
KGK övertar finska Semel OY i början på 1990-talet. Semel utvecklar och levererar mobila affärssystemslösningar, med huvudvikt på taxinäringen och dess kunder.
KGK etableras i Finland 1992 genom övertagandet av OY Kaha. Kort därefter startas även verksamheter i Estland, Lettland och Litauen.
Det blir lagkrav på färdskrivare i Sverige. Tillsammans med VDO Kienzle tar KGK merparten av marknaden.
KGK övertar företaget Malmö Autotillbehör AB och kompletterar därmed KGK:s tillbehörssortiment med reservdelar för fordonsbranschen. Reservdelar är än i dag en av KGK:s största affärer.
Autoexperten-konceptet introduceras. Autoexperten är ett butiks- och verkstadskoncept med lokalgrossister i hela landet.
Siemens köper VDO och bildar SiemensVDO Automotive. KGK får förtroendet att bli SiemensVDO:s regionala representant i Sverige.
KGK övertar ZF:s dotterbolag i Norge.
KGK blir huvuddistributör av Dräger alkolås och alkotestare.
KGK inviger sitt logistikcenter på 33.000 m2 i Enköping. Det delvis automatiserade logistikcentret är en viktig grundpelare i KGK:s affärer. Delar av de tidigare lagerutrymmena i anslutning till huvudkontoret i Sollentuna byggs om till konferensavdelning, utbildningslokaler, kontor, matsal och gym.
KGK blir exklusiv distributör av Calix bilvärmesystem i Sverige och Norge.
Johan Regefalk tillträder som första anställda vd för KG Knutsson AB som oförändrat ägs i sin helhet av familjen Knutsson.
Autoexperten-konceptet uppgår till 60 delägda eller anslutna butiker/lokalgrossister med i sin tur 410 anslutna verkstäder