Tillbaka

Nästa steg mot framtidens hållbara bilflotta

På KGK har vi ett hängivet hållbarhetsarbete och sedan starten av projektet ”Den cirkulära bilen” så har vi varit en engagerad partner i arbetet för en mer hållbar fordonsflotta i Sverige. Målet är att skapa en cirkulär ekonomi där bilens komponenter inte bara används längre utan också renoveras i högre grad än tidigare. Projektet har tagit viktiga steg framåt under året.

Bakgrunden kring ”Den cirkulära bilen”

För att möta framtidens krav på hållbarhet har flera aktörer i bilvärdekedjan gått samman i projektet ”Den cirkulära bilen”, ett initiativ av forskningsinstitutet RISE (ri.se) som syftar till att skapa en cirkulär ekonomi kring personbilar. Projektet förenar biltillverkare, återförsäljare, demonterare och andra aktörer med en gemensam vision: att Sveriges bilflotta ska vara cirkulär år 2045. Detta innebär att material och komponenter i högre grad ska återanvändas och renoveras, i stället för att bli avfall.

KGK har varit en aktiv partner i projektet sedan starten i november 2023 och vi bidrar med vår expertis från eftermarknaden och våra nära samarbeten med ledande leverantörer.

Fokus på strålkastare – en kritisk komponent för cirkulär ekonomi 

Projektet har nu gått in i en mer konkret fas där fokus ligger på komponentnivå. KGK har i vår undergrupp fokuserat på strålkastare, en av de mest komplexa och dyraste delarna i dagens bilar. LED-strålkastare har blivit standard i många nya fordon, men de är också svårare att renovera och återanvända på grund av sin komplexitet och teknik.

Magnus Norin, Head of Product Data Management och en av KGK:s representanter i projektet, berättar:
– Vi ser ett stort behov av att hitta lösningar för att minska svinnet av huvudstrålkastare. Många strålkastare går i dag till skrot när de lika gärna hade kunnat renoveras och återanvändas. Problemet är att många komponenter är låsta, vilket gör det svårt att reparera dem och få dem att fungera i nya fordon. 

Utmaningen med ”låsta” komponenter – där delar inte kan kodas om till nya fordon – är något som projektgruppen arbetar för att lösa och diskussioner förs löpande med tillverkare som Bosch, Valeo och HELLA. Ett identifierat problem är till exempel att strålkastarnas etiketter kan försvinna vid rengöring. En lösning kan innebära att återanvändning av strålkastare underlättas, genom att göra det möjligt att nollställa och omkoda delar, vilket redan har testats i vissa fall med varierande resultat. 

Påverkan på leverantörer och förändrad designfilosofi 

En av våra viktigaste roller i projektet är att påverka våra leverantörer att tänka mer cirkulärt redan i designfasen. Här finns fortfarande mycket motstånd, särskilt på designnivå där estetiken ofta prioriteras före produktens ”andra liv”. Det krävs förändringar i hela värdekedjan för att skapa verkligt cirkulära komponenter. 

– Vi försöker påverka våra leverantörer att ta mer ansvar för produkternas livscykel, berättar Magnus. Det handlar om att skapa komponenter som inte bara ser bra ut, utan som också kan återanvändas och renoveras utan att kompromissa med säkerheten. 

Projektgruppen ser också att försäkringsbolag och demonterare kan spela en nyckelroll. Om fler begagnade strålkastare kan renoveras och återanvändas i stället för att ersättas med nya, så minskas både kostnader och miljöpåverkan. 

KGK:s unika position i den cirkulära ekonomin 

Utöver vårt deltagande i ”Den cirkulära bilen” har KGK redan börjat implementera cirkulära lösningar i vår egen verksamhet. Vi erbjuder i dag både nya och begagnade reservdelar via vår e-handelsplattform Autokatalogen. Denna kombination av nytt, begagnat och renoverat är unik och ger verkstäder och kunder fler hållbara alternativ​​. 

– Projektet har inspirerat oss på KGK att tänka ännu mer cirkulärt. Vi ser till exempel möjligheter att erbjuda fler begagnade och renoverade komponenter i vårt sortiment och därigenom bidra till att minska avfallet inom bilbranschen, säger Magnus. 

Visionen framåt 

Trots att arbetet inom ”Den cirkulära bilen” är långsiktigt och rör sig stegvis framåt, är visionen tydlig – en cirkulär personbilsflotta år 2045. För KGK handlar deltagandet i projektet om att ta ansvar för branschens omställning och påverka aktörer i hela värdekedjan. 

– Vi vill vara en ledande partner i omställningen till en cirkulär ekonomi inom fordonsbranschen. Vårt deltagande i projektet är en del av vår ambition att driva hållbarhetsfrågorna framåt och vi hoppas kunna inspirera fler aktörer att tänka i nya banor, avslutar Magnus. 

 

 

Aktörer i projektet:

RISE, KG Knutsson, Atlantiska byrån, Volvo Cars, Zeekr, Lynk & Co, Elmo Sweden, Bilia, Autocirc, Axkid, Borås bildemontering, Sverige Bilåtervinnings Riksförbund, Mobility Sweden, Göteborgs Stads Leasing, IF, CAB group, Twist solutions, Fordonskomponentgruppen FKG, Södertälje Science Park / SUPR