Tillbaka

Motorträffen 2022 – en årlig tradition för företagets fordonsfantaster

Den 18 maj 2022 var det åter dags att samla företagets motorintresserade medarbetare till det årliga evenemanget ”Motorträffen”. En dag av lång tradition med starkt fokus på gemenskap för kollegor tillsammans med familj och vänner för att dela sin glödande passion för fordon.

På framsidan av KGK:s huvudkontor i Sollentuna möts vi av ljudet från mullrande motorer, oset från den mobila pizzaugnen där kön ringlar sig lång, liveband som spelar och spralliga barn som håvar in godis från fiskdammen. Motorträffen har sedan sin start 2012 varit en populär bilträff hos många av företagets medarbetare. Initiativet föddes av före detta kollegan Ingemar Söderqvist som tyckte att kollegorna förtjänade ett forum att visa upp sina snygga bilar. Utöver dagens biluppvisning finns en uppsjö av pulshöjande aktiviteter för både stora och små. Allt från utlottning av snyggaste fordonet, KGK Motor som ställer ut demomotorcyklar och fyrhjulingar, till provkörning av motorcyklar, lotteri av fina produkter och mycket annat.

Flera av KGK:s medarbetare tillika fordonsentusiaster har många motorprojekt som de sysselsätter sig med på sin fritid. Därför är denna dag ett utmärkt tillfälle att träffas, visa upp sina inspirerande projekt och byta upplevelser kring det starka fordonsintresset. Vi fick chansen att prata med några av de som var där och ställde ut sina bilar:

Robert Öhlen – Oldsmobile 442 Cab -70:

Vad är historien bakom din bil?
Min äldsta bror köpte bilen i Kalifornien 1996 och tog senare hem den som flyttgods när han flyttade tillbaka till Sverige. Sedan 2017 äger jag och en mina bröder bilen ihop.

Varför köpte du den här bilen? Något speciellt?
Ja, en lite speciell (och tragisk) anledning. Min äldsta bror gick hastigt bort 2017 och eftersom jag delade ett starkt bilintresse med honom så kändes det rätt att ha kvar bilen inom familjen. Att det dessutom är en relativt ovanlig bil där man kan ta bort taket var beslutet rätt enkelt.

Har du modifierat den på något sätt?
Nej, inte mer än service och underhåll. Jag har renoverat bromsar, avgassystem, bussningar och några motordelar. Vår ambition är att den ska fungera och att man ska kunna lita på bilen. Det kommer däremot aldrig bli utställningsskick på bilen. Det närmaste modifieringen som ska göras är att byta däck och eventuellt gå igenom växellådan och bakaxeln eftersom de delarna inte fått den kärlek de förtjänar de senaste åren.

 

Niklas Höglund – Mini Cooper (driftingbil)

Vad är historien bakom din bil?
De hela började i mina tidiga tonår då jag var ett stort fan av Mr Bean och hade länge önskat mig att någon gång äga en ”gammal hundkoja” (Mini Cooper). Efter lumpen 2007 bestämde jag mig för att köpa en röd Mini Cooper som dykt upp på Blocket från -71 med en 1000cc motor på 35hk. Kort inpå bestämde jag mig för att plocka isär den för att renovera, trimma och modifiera den från grunden.

Det tog flera år och längtan av att få köra bilen än att bara mecka med den växte starkt. Men år 2012 vände det och då dök den gröna varianten upp. Med sin klassiska British Racing Green färg, vita ränder på huven och det vita taket. Exakt så som jag ville ha den.

Har du modifierat den på något sätt?
Jag vill inte att den ska se särskilt modifierad ut. De modifikationer jag gjort är inne i motorn så att de inte syns. Även om motorn är väldigt trevlig att lyssna på, kommer jag på sikt installera ett nytt och fräsch billjud!