Motormagasinet skriver om KGK:s 75 års jubileum
Motormagasinet fick i slutet av året en pratstund med KGK:s ägare Håkan Knutsson och VD Johan Regefalk. Intervjun har resulterat i en artikelserie som kommer att publiceras i Motormagasinet i början av 2022. Första artikeln har redan publicerats och den kan du läsa i sin helhet här.
KG Knutssons första 75 år bakom kulisserna
Båtar, motorblock och tunga fordon. KG Knutssons verksamhet är och har alltid varit så mycket mer än verkstäder och reservdelar. Men allt började med cyklar.
2021 var det 75 år sedan KG Knutsson grundades – ett firande som det andra pandemiåret skedde utan överdriven pompa och ståt. Men vi fick strax innan jul en pratstund med KGK:s ägare och vd, som gjorde en liten tillbakablick i företagets historia.
– KGK startades av Knut-Göran Knutsson 1946 och det var cykeltillbehör man började med. Men ganska snabbt blev man agent för Hella, VDO, Kolbenschmidt och ZF och levererade komponenter till den svenska fordonsindustrin, då efter andra världskriget. Man började som ett exempel leverera motorblock från tyska Kolbenschmidt till de svenska tillverkarna av bland annat moped- och marinmotorer. Sverige var på den här tiden den största tillverkaren i Europa på utombordsmotorer. Och än idag jobbar KGK fortfarande med Kolbenschmidt, berättar vd Johan Regefalk.
– Men så småningom fick Knut-Göran Knutsson frågan – vad vill du göra med eftermarknaden? Och då sade han att ”det tar jag också hand om”. Och det var klokt. För, som agent blir man starkare om man sköter om hela affären. Så han började att ta hand om även servicemarknaden och bildade KG Knutsson Handels AB. Och där kom senare sonen Håkan Knutsson in och tog bland annat hand om den affären när han blev vd 1976 efter sin pappa, berättar Johan Regefalk.
När Håkan Knutsson, idag 74 år, minns tillbaka på alla sina år i KG Knutsson så handlar en hel del om den marina verksamheten, men även några insatser som tävlingsförare:
– Vi har byggt smugglerbåtar ihop med två andra aktörer – Ebbeke och Hermansson, berättar Håkan Knutsson och visar en gammal inramad tidningsartikel på väggen i KGK:s styrelserum:
– Vi körde sextimmars i Paris och sedan i Berlin med smugglerbåtarna. Det var Ebbeke och jag som körde. Det gick inte så bra i Paris för Ebbeke på grund av ett konstruktionsfel på båten som gjorde att det var svårt att svänga med den. Men vi fixade till det och sedan åkte vi sextimmarsloppet i Berlin och vann. Det var 1968.
Mer läsning om KG Knutssons historia kommer i Motormagasinet framöver.
Källa: Motormagasinet
Skribent: Pierre Kjellin