Motormagasinet skriver om KGK:s 75-årsjubileum, del II

Tillbaka

Motormagasinet skriver om KGK:s 75-årsjubileum, del II

Motormagasinet fick i slutet av året en pratstund med KGK:s ägare Håkan Knutsson och VD Johan Regefalk. Intervjun har resulterat i en artikelserie som publiceras i Motormagasinet i början av 2022. Detta är andra artikeln där man gör en djupdykning i VD:s Peugeot bränslekonverterade Peugeot 406. 

Johan Regefalk visar den bränslekonverterade motorn i sin Peugeot 406.

Artikel från Motormagasinet 2020-01-31, skribent Pierre Kjellin

Bilar ska leva länge

 

KG Knutssons vd Johan Regefalk sätter stort värde i att bilar underhålls och används så länge de gör sitt jobb. Hans egen blå Peugeot 406 används dagligen – med lite renare miljösamvete dessutom.

För två år sedan hittade Johan Regefalk ett välbevarat exemplar av Peugeot – en fyradörrars bensindriven 406 årsmodell 2000 med Peugeots tvåliters sugmotor på 134 hästkrafter.

– Det är en kär Peugeot för mig. Jag köpte den för två år sedan, av en dotter till en äldre man som haft den sedan bilen var ny.

Johan Regefalk, som ägnar en del av sin fritid åt jobb i den egna bilverkstaden, har dessutom i praktiken uppgraderat sin blåa Peugeot till miljöbil:

– Peugeoten är etanolkonverterad, så jag kör den med gott samvete. På Autoexperten vill vi ju att bilar ska leva längre och den här bilen är ett bevis på att det går. Den här Peugeoten har bara gått 10200 mil, berättar Johan Regefalk och öppnar sedan huven för att förklara hur han etanolanpassat motorn:

– Vi har bytt bränsleslangar. Sedan har vi satt in en givare som känner av vilken blandning av bensin och etanol som bilen körs på. Sedan har vi styrning till bränsleinsprutarna, som berättar hur mycket bränsle som ska sprutas in. Konverteringen av den här bilen tog ungefär två timmar.

Peugeoten fungerar utmärkt att köra på etanol, med en reservation:

– På vintern, när det är riktigt kallt ute, så måste man blanda in lite bensin i tanken – annars blir den lite svårstartad. I övrigt fungerar bilen perfekt. Och den har mycket livslängd kvar – det är nästan ingen rost på den och den är som ny invändigt och jag tycker den är väldigt trivsam att köra.

Johan Regefalk har också blivit varse att Peugeot 406 med sedankarossen är förvånansvärt eftertraktad på andrahandsmarknaden:

– De exporteras till Afrika, de här bilarna. Peugeot 406 är populära som taxibilar i flera länder i Afrika, men köparna vill bara ha fyradörrars bilar med 4 cyl bensinmotor – inte kombimodellen.

Men Johan Regefalk, som blivit kontaktad av flera spekulanter, har valt att behålla sin Peugeot.

– Jag har två till Peugeot 406 också, tillägger han och ler. ”Jag tycker det är lite kul att några 406 sedaner får stanna i Sverige”

motormagasinet.se kan du också se en film från intervjun.