Med motorcyklar som jobb och hobby
Det började med jobb i verkstaden och idag är han affärsenhetschef. 30 år efter starten på KGK, och åtskilliga roller både innanför och utanför organisationen senare, är Niklas Lindell tillbaka och jobbar med motorcyklar och försäljning. – Det är en ynnest att få kombinera jobb med hobby, säger Niklas.
På Niklas Lindells kontorsrum skymtar en motorcykelhjälm i bakgrunden. Det vore en underdrift att säga att motorcyklar är en stor del av Niklas liv. Som affärsenhetschef för fordon på KGK Motor jobbar han med att köpa in och sälja motorcyklar och fyrhjulingar. Tillsammans med ett team om fyra utesäljare representerar han stora varumärken på området och alla har ett intresse för fordonet.
– Vi kör alla motorcykel och tävlar, en del mer än andra. Det kan bli lite nördigt ibland, samtidigt vore det synd att jobba med det vi gör och inte ha ett intresse för motorcyklar. Det är en ynnest att få ha sin hobby som jobb och vice versa.
Det började i verkstaden
Motorcykelintresset har han haft länge, men det var inte där hans karriär inom motorbranschen började. När han 1989 fick jobb på KGK:s dåvarande verkstad i Sollentuna var det hans andra riktiga jobb någonsin.
– Jag hade nyligen gått ut gymnasiet och var därifrån utbildad bilmekaniker. På verkstaden lagade och installerade vi tillbehör i bilar som till exempel bilstereo, larm och värmare. Det var så det började, men efter några år blev jag sugen på att göra något annat. Jag är lite rastlös av mig. Det finns en inställning här på KGK att de som vill ska få chansen att testa på nya tjänster internt. Ett naturligt steg för mig var att bli innesäljare.
Tiden på innesälj-avdelningen blev en bra skola. Niklas lärde sig om försäljning, produkter och lärde känna företaget och återförsäljarna. Det gick bra och han blev erbjuden att avancera till uteförsäljning som distrikschef. Som utesäljare skulle man kunna affärsutveckling, lite marknadsföring och vara riktigt bra på produkterna.
– Med facit i hand kan jag se att KGK kunde valt att rekrytera någon som redan hade rätt kunskaper, men jag fick istället chansen att lära mig samtidigt jag jobbade.
Utbildning öppnade dörrar
Parallellt med den nya tjänsten fick Niklas även möjlighet att utbilda sig inom business management. En tvåårig IHM-utbildning bekostad av KGK, förutsatt att betygen höll rätt nivå, ledde till en examen i marknadsföring och ekonomi. Det i kombination med erfarenheten som distrikschef öppnade möjligheter både innanför och utanför husets väggar på Hammarbacken. Först blev det några år som produktchef för olika produkter inom Hella, sedan gjorde rastlösheten att Niklas sökte sig till jobb utanför KGK. Och det var först då som hobbyn med motorcyklar även blev arbete.
– Efter några olika jobb med både fokus på försäljning och produkt så landade jag på BMW Motorcyklar som ansvarig för den svenska marknaden. Där var jag i åtta år. BMW hade fantastiska karriärmöjligheter, men allt var också väldigt styrt från Tyskland och följde vissa mallar. När KGK köpte upp Honda Motorcyklar i Sverige såg jag chansen till en mer kreativ roll som skulle innebära både mycket ansvar och mycket frihet.
Återvände till KGK
Eftersom branschen i Sverige inte var så stor träffade Niklas ofta Klas Östlund, chef för KGK Motor, ute på mässor och event och de kom bra överens. Det hela resulterade i chansen att ansvara för Honda-affären. Han välkomnades tillbaka till KGK och blev positivt överraskad av hur företaget hade utvecklats under tiden han varit borta.
– Det var samma familjära stämning och många av mina gamla kollegor var kvar. Men det var också en ny typ av öppenhet och framåtanda som hade tillkommit. Jag upplever att vi på KGK idag är väldigt bra på att testa nya idéer, ta tillvara på möjligheter och tänka innovativt.
Som affärsenhetschef har Niklas fokus framförallt på försäljning, även om rollen innefattar mycket mer. Han stöttar distriktscheferna och ansvarar för inköp och produkt. När intresset för produkterna är så stort som i Niklas gäng gäller det att hålla ögonen på målet. Tidigare menar han att det varit lite mycket fokus på varumärken och hästkrafter, men det gäller att se till vad marknaden och återförsäljarna vill ha.
– Vårt viktigaste uppdrag är försäljningen, att skapa bra affärer tillsammans med våra återförsäljare.
Trots att han hävdar att det är just försäljningen som är det roligaste med jobbet så nekar han inte till att det också är spännande att få montera och testa nya produkter. Och även om det ibland kan bli lite mycket av det goda, så ser han framförallt fördelar med att kombinera hobby med jobb.
– Det är kul att ha ett gemensamt intresse med arbetskamraterna, att snacka om det på raster och att köra ihop även utanför jobbet, säger Niklas.