KGK investerar i start-up bolaget EV Hub

Tillbaka

KGK investerar i start-up bolaget EV Hub

Tänk dig att du tackar ja till erbjudandet att ta över en skuldtyngd verkstad, den går med förlust men du tänker att ingenting är omöjligt – det här kan jag vända. Samtidigt är du verksam i Norge precis när elbilsförsäljningen tar fart och dina kunder börjar prata om att nästa bil nog blir en elbil. Den situationen befann sig Nassir Farooq i när han fick idén som idag har utvecklats till EV Hub. En start-up som KGK investerat i som majoritetsägare och som utvecklar en affär kring att reparera högvoltskomponenter i elbilar.

Följande artikel kommer från KGK:s hållbarhetsredovisning för 2022. Du hittar hela redovisningen här.

Nassir är en målmedveten och driven entreprenör med många järn i elden. Inte konstigt med tanke på att han har gett sig på att göra något som knappt någon i fordonsbranschen provat tidigare – bygga ett företag som ska bli livskraftigt genom att reparera högvoltsdelar från elbilar. Delar som ofta är dyra att byta ut och som faktiskt går att reparera och cirkulera. Men vi går tillbaka till början av historien om hur EV Hub startade.

Nassir har haft ett intresse för bilar sedan han var liten, vilket ledde honom in på teknisk linje med inriktning på bilar.

– Jag gick lärlingsutbildning hos Möller Bil Norge, fick fackbrev och jobbade sedan där till 2008. Därefter lockades jag till Nordnorge och militären. Där började jag jobba med service på stridsvagnar och tyngre fordon men blev till slut trött på det mörka klimatet och flyttade tillbaka till Oslo. Här fick jag efter ett tag erbjudandet om att ta över en skuldtyngd verkstad i Helsfyr, som ligger en bit utanför centrala Oslo, berättar Nassir.

Som den optimist Nassir är tog han över verkstaden, inklusive skulderna, och var fast besluten om att vända affären. Sen blev det 2015 och elbilsförsäljningen i Norge tog fart på allvar och många av Nassirs kunder började prata om att ”nästa bil nog skulle bli en elbil”.

– Då blev det aktuellt att börja fundera över situationen och hitta en lösning på en kundkurva som med all sannolikhet skulle börja peka nedåt i framtiden. Jag började utföra felsökningar på batterier i Nissan Leaf för att bli mer bekant med elbilarna. Då fick jag kunskap om felen som dyker upp och hur man åtgärdar dem. Efter ett tag började jag göra reklam på Facebook där jag berättade om möjligheterna till reparation i olika elbilsgrupper. Efter ett tag börjar andra verkstäder höra av sig med frågor om hur man lagar batterier och andra komponenter. Där och då kände jag att här finns det en efterfrågan som ingen på marknaden tillgodoser.

För att kunna fortsätta att utforska elbilar startade jag ett nytt företag, Evutleie, som kom att jobba med uthyrning av elbilar. Företaget köpte in en Nissan Leaf och en Tesla Model S och uthyrning blir ett sätt att finansiera bilarna och en metod för att kunna studera hur komponenter slits mil efter mil. Det är nu forsknings och utvecklingsverksamheten börjar ta form och det är den som ska leda till det som idag är EV Hub, säger Nassir.

EV Hub under utveckling

Ev Hubs verksamhet består av forskning och utveckling, utbildning och certifiering av verkstäder, reparation, lagerhållning av reparerade EV-komponenter och support till verkstäder.

I den start-up fas man är i nu ligger fokus på forskning och utveckling där man studerar skador och förslitningar på elbilar och komponenter. Utvecklingsarbetet sker i Oslo och man utvecklar reparationslösningar och man dokumenterar metoder för felsökning av elbilar samt komponenter. Dokumentationen och metoderna för felsökning blir en av grundstenarna i EV Hubs erbjudande till verkstäder. Komponenter man utvecklar dokumentation för och som ska erbjudas till verkstäder är bland annat högvoltsdelar som motorer, batterier, DC/DC omvandlare, laddare och klimatanläggningar.

Alla processer som dokumenteras för att identifiera fel, utföra reparation och byta komponenter kommer att finnas i en molnbaserad lösning som man kallar EV Cloud. För att få tillgång till EV Cloud kommer verkstadstekniker först att utbildads av EV Hub på specifika bilmodeller innan man tillåts utföra arbete på dem utifrån EV Hubs dokumentation.

Genom att utbilda och certifiera verkstäder vill man säkerställa att tekniker har rätt kunskap för att felsöka elbilar och demontera komponenter som gått sönder. Riskerna som finns i arbetet med elbilar är betydande om man inte vet hur man ska hantera bilarnas högspänning på upp till 400V. Verkstadsteknikerna måste verkligen veta vad man gör. Därför vill man på EV Hub att verkstäderna ska vara certifierande och i förlängningen önskar man också att det ska finnas ISO certifiering för arbete på elbilar.

– Den typen av ISO certifiering finns inte idag men kommer nog att finnas i framtiden. Branschen är i snabb förändring och den styr sig själv, säger Nassir.

När verkstäder identifierat trasiga komponenter skickar de dessa till EV Hub för reparation, och en sedan tidigare reparerad komponent skickas tillbaka till verkstaden. Ett förfarande som leder till ett så kort stillastående som möjligt för bilägaren. Hos EV Hub jobbar man med att reparera de komponenter som skickas in. Dessa läggs på lagerhyllan för att kunna skickas ut direkt när en verkstad skickar in en motsvarande trasig komponent.