Tillbaka

KGK/Autoexperten tar emot praoelever i samarbete med Järvaskolan

KGK tillsammans med Autoexpertenverkstäderna Min Bil hade nyligen äran att välkomna fem praoelever från Järvaskolan i ett samarbete med Mentor, Rädda Barnen och WorkStudio. Detta är ett unikt praoplatskoncept som innebär att eleverna får gå CV-skola, träna intervjuteknik och ansöka till arbetsplatser, såsom KGK/Autoexperten, för att få en inblick i hur en verklig ansökningsprocess i arbetslivet går till.

Praoperioden varade i två veckor och erbjöd eleverna en chans att utforska olika karriärvägar inom koncernen samtidigt som de fick en värdefull inblick i motor- och bilbranschen.

Under deras praoperiod tog eleverna sig an en rad olika utmaningar och upplevelser. De inledde sin praktik på vår marknadsavdelning där de producerade en sändning i vår professionella studio, vilket utvecklade deras färdigheter inom intervjuteknik och medieproduktion. Eleverna deltog även i en kreativ workshop där de fick en inblick i marknadsföring genom att bidra till skapandet av ett kampanjkoncept. Utöver jobbet på vårt huvudkontor har eleverna även besökt vårt centrallager i Enköping och praktiserat hos Min Bil Autoexpertenverkstäder.

– En dag hos KGK/Autoexperten är inte lik en annan dag, varje dag är fylld med nya och lärorika tillfällen, säger praktikant ­Enes Kargin om sin tid hos KGK/Autoexperten.

– Med detta praoplatskoncept får våra elever en möjlighet att praoa på några av Sveriges bästa arbetsplatser. Det är en värdefull upplevelse för eleverna att utforska vad ett företag, såsom KGK/Autoexperten, erbjuder för olika former av yrken och sysselsättning.

Om fler är intresserade av att få möjligheten att ha framtidens medarbetare på prao på sin arbetsplats, är ni varmt välkomna att kontakta oss för samverkan, säger Manel Rodrick, Utvecklingsledare på Järvaskolan.

– På KGK och Autoexperten arbetar vi med att utveckla vår bransch och även att bidra till återväxten av framtidens medarbetare inom branschen. För KGK/Autoexperten är detta samarbete också ett engagemang för att stödja ungdomar i deras framtida utbildningsresa och yrkesval, säger Daniel Edvall, CMO hos KGK.