Tillbaka

EV Hub introducerar elfordonsutbildningar på marknaden

I KGK:s hållbarhetsredovisning för 2022 fick man lära känna Nassir Farooq som är grundare till KGK:s dotterbolag EV Hub. Bolaget har som affärsidé att bland annat renovera och cirkulera högvoltsdelar till elbilar. Då hade KGK nyligen investerat i bolaget och både samarbetet med KGK och EV Hubs erbjudande har utvecklats sedan dess. Följ med i den fortsatta historien om EV Hub och målet att cirkulera högvoltskomponenter.

Att reparera elbilar är delvis en helt ny uppgift för verkstadstekniker jämfört med att reparera fordon med förbränningsmotorer. Många komponenter som finns i en el- eller hybridbil finns överhuvudtaget inte i en bil med enbart förbränningsmotor. Därmed är utbildningsinsatser nödvändiga för att branschen ska kunna ta hand om hybrid- och elbilar – något EV Hub tagit fasta på.

Under en längre tid har EV Hub utvecklat kurser för verkstadstekniker som ger färdigheter och kunskap för att reparera högvoltskomponenter i elektrifierade fordon. Under 2023 har det för första gången genomförts kurser i både Norge och Sverige med goda resultat och positiv återkoppling från deltagare.

Utbildningen är uppdelat i tre steg. I det första steget lär man sig hur en elbil fungerar och hur komponenterna hänger ihop. Steg två fokuserar på de problem som kan uppstå och man jobbar både praktiskt och teoretiskt med att åtgärda dem. Det tredje utbildningssteget är en djupdykning i avancerad felsökning och man lär sig på djupet om högvoltskomponenterna.

– Den tredje kursen är ämnad för de som är intresserade av avancerad felsökning och med den i ryggen kan man ta emot extra komplicerade jobb. Man får en större förståelse för felsökning och lär sig gå på djupet om fel och nyttja möjligheterna med exempelvis oscilloskop, tolka data och mätvärden från bilen.

Ett avancerat fel kan exempelvis vara isoleringsfel på en kabel. Ett fel som till sin natur är svårt att hitta på grund av det faktum att en modern bil har flera tusentals meter kabel som leder ström och signaler. För att hitta ett sådant fel måste man exempelvis kunna tolka kopplingsschema och mäta sig fram till felet. Men det tredje steget är inte för alla. För många verkstäder kan det vara lagom att vara nöjd efter steg två och satsa på felsökning och enklare service, berättar Nassir.

Kurser ger inträdesbiljett

Att ta sig igenom en eller flera kurser hos EV Hub är en inträdesbiljett till EV Hub certifieringen som ger verkstäder tillgång till EV Hubs hela erbjudande: cirkulerade och reparerade högvoltsdelar, cirkulerade batterier, diagnosverktyg och support samt diagnosappar och utrustning. Målet är att certifiera 100 verkstäder i Norge och 100 verkstäder i Sverige under 2024.

– I Sverige är det KGK Academy som levererar EV Hubs utbildningar. Under 2023 genomfördes märkesspecifik och praktiskt utformad utbildning för några av Autoexpertens verkstäder med fokus att lösa vanliga problem. Elbilsutbildningarna är uppskattade och ger verkstäderna ny kunskap som öppnar upp för att ta emot el- och hybridbilar, berättar Henrik Ivarsson, Kategorichef hos KGK Academy.

Framtida expansion

Utmaningen för EV Hub är att expandera verksamheten och hitta samarbetspartners.

– Vi ska expandera verksamheten och licensiera det vi utvecklar. Vi har en ambition att erbjuda våra kurser internationellt och under året som har gått har vi bara skrapat på ytan för vår expansion. Blickar vi framåt har vi högt satta mål för de cirkulära flödena med reparerade batterier och högvoltskomponenter. Vi utvecklar också specialverktyg, hårdvara och appar som läser av CAN-bus* för att skapa statusrapporter speci_ikt för el- och hybridbilar. Dessa ska vi få ut på marknaden och underlätta för alla som ska statusbesiktiga el- och hybridbilar, säger Nassir.

 

*CAN-bus (Controller Area Network) är ett kommunikationssystem som möjliggör datautbyte mellan olika styrenheter i fordon.