Den cirkulära bilen är i rullning och KGK är en av medskaparna
Tänk dig en bil där allting är cirkulärt. Eller ännu hellre en hel personbilsflotta som är cirkulär – där alla delar nyttjas till sitt yttersta och så länge som är möjligt, där produkter, komponenter och material återcirkuleras med hjälp av cirkulär design och cirkulära produktionssystem. Dit är vi på väg – projektet Den cirkulära bilen har startat och KGK är en av aktörerna i projektet.
Målet för projektet är att Sverige ska ha en cirkulär personbilsflotta 2045 med fossilfria och klimatneutrala transporter. Förstudien som genomfördes 2023 resulterade i detta treåriga projekt där KGK är en av de medskapande aktörerna. För att nå målet med en cirkulär personbilsflotta 2045 deltar både nya och etablerade aktörer från hela bilbranschen i projektet och utbyter erfarenheter, stöttar och lär av varandra i ett systemperspektiv. Projektet har rullat igång och alla samskapande aktörer är positiva inför det kommande samarbetet.
Förstudie ledde till treårigt projekt
Under 2023 gjordes en förstudie där aktörer från bilbranschen deltog. Att ha aktörer från hela värdekedjan är värdefullt. Alla deltagares samlade kompetenser, enskilda utmaningar och syn på framtiden ger tydliga scenarier kring vad som krävs för att Sverige ska ha en cirkulär personbilsflotta.
– Förstudien handlade mycket om att tillsammans arbeta med scenarios för framtiden och förutse vilka hinder och möjligheter som finns för att uppnå en cirkulär flotta. Vi byggde en struktur för det större projektet och hade både workshops där vi tittade på framtida trender och genomförde studiebesök. Det var både spännande och viktigt och förstudien blev lyckosam, berättar Hanna Lindén, senior forskare på RISE.
Under förstudien skapade RISE tillsammans med deltagande parter i projektet grunden för en projektansökan till Vinnova – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI). FFI är ett samarbetsprogram mellan staten och fordonsindustrin som finansierar forskning och innovation inom vägtransporter. Vinnova är en del av det samarbetet. Ansökan blev godkänd och med FFI som finansiär har det treåriga projektet mot den cirkulära personbilsflottan nu startat.
Aktörer från hela bilvärdekedjan lär av varandra utifrån ett systemperspektiv
Projektet kommer att utgå ifrån ett systemperspektiv som innebär att aktörerna arbetar med olika scenarier inom områden som framtidens fordonsflotta, policy och lagstiftning, cirkulära affärsekosystem och -modeller, cirkulär design för lång livslängd, demontering för återtillverkning, miljöbedömning, projektledning, kommunikation och kunskapsspridning, samt affärssystem för cirkulär användning.
– Tanken är att alla företag från bilvärdekedjan ska bidra till att accelerera den cirkulära omställningen. Med engagerade aktörer från hela kedjan är det möjligt. Parterna i projektet kommer från olika delar av värdekedjan och bidrar med sina olika erfarenheter inom systemperspektivet. Vi lär oss av varandra. När det dyker upp olika frågeställningar löser vi dem tillsammans, säger Hanna.
Nästa steg med arbetspaket och workshops
Vägen till en cirkulär personbilsflotta innebär att göra de nödvändiga förändringar som behövs för att möta nuvarande och framtida klimat- och miljöutmaningar, både nationellt och internationellt. Det handlar också om att hantera utmaningarna kring begränsade resurstillgångar.
Projektet kommer att fortlöpa under tre år med återkommande workshops och arbetspaket som hanterar områdena inom systemperspektivet. Målet är att skapa specifika handlingsplaner för respektive aktör i värdekedjan, och att börja genomföra dessa konkreta kort- och långsiktiga insatser mot cirkulär övergång som ingår i handlingsplanerna. – På KGK bidrar vi med vår tid och kompetens under dessa tre år och tanken är att olika resurser är med i arbetspaketen med förhoppningen att projektet ska hjälpa oss hitta de aktiviteter som bidrar till omställningen samtidigt som det ger värde till affär och verksamhet, säger Jessica Dymén, Hållbarhetsansvarig på KGK.
– Vi kommer att genomföra flera arbetspaket med olika frågeställningar, som driver projektet framåt. Parterna i projektet ska hitta de aktiviteter där de kan bidra till den cirkulära omställningen. Målet är att accelerera den cirkulära omställningen på ett bredare plan där både kunskapen från parterna och allas samverkan gynnar processen, berättar Hanna.
Resan mot den cirkulära personbilsflottan har börjat, och vägen dit börjar ta form. KGK har tagit sin plats tillsammans med fler aktörer från hela bilvärdekedjan. Beräknad ankomst 2045.
Bilvärdekedjan:
Bilvärdekedjan refererar till den process och de aktörer som är involverade i att en bil skapas och distribueras till marknaden. Den innefattar alla steg från design och utveckling till tillverkning, distribution, försäljning, användning och slutligen återvinning eller skrotning av fordonet.
- Design- och produktutvecklingspartners
- Leverantörer
- Bilåterförsäljare
- Reservdelsåterförsäljare
- Biluthyrningsföretag
- Biltillbehörstillverkare
- Remanufacturers/Återtillverkare
- Bildemonterare
- Fordonstillverkare
- Återvinningspartners
- Kunder
- Branschorganisationer och strategiska partners
Aktörer i projektet:
RISE, KG Knutsson, Atlantiska byrån, Volvo Cars, CEVT, Lynk & Co, Elmo Sweden, Bilia, Autocirc, Axkid, Borås bildemontering, Sverige Bilåtervinnings Riksförbund, Mobility Sweden, Göteborgs Stads Leasing, IF, CAB group, Twist solutions, Fordonskomponentgruppen FKG, Södertälje Science Park / SUPR