Med motorcyklar som jobb och hobby
Det började med jobb i verkstaden och idag är han vd. 30 år efter starten på KGK, och åtskilliga roller både innanför och utanför organisationen senare, är Niklas Lindell tillbaka och jobbar med motorcyklar och försäljning.
– Det är en ynnest att få kombinera jobb med hobby, säger Niklas.
På Niklas Lindells kontorsrum skymtar en motorcykelhjälm i bakgrunden. Det vore en underdrift att säga att motorcyklar är en stor del av Niklas liv. Som vd på KGK Motor jobbar han med att leda KGK Motor.
– Vi kör alla motorcykel och tävlar, en del mer än andra. Det kan bli lite nördigt ibland, samtidigt vore det synd att jobba med det vi gör och inte ha ett intresse för motorcyklar.
Det började i verkstaden
Motorcykelintresset har han haft länge, men det var inte där hans karriär inom motorbranschen började. När han 1989 fick jobb på KGK:s dåvarande verkstad i Sollentuna var det hans andra riktiga jobb någonsin.
– Jag hade nyligen gått ut gymnasiet och var därifrån utbildad bilmekaniker. På verkstaden lagade och installerade vi tillbehör i bilar som till exempel bilstereo, larm och värmare. Efter några år blev jag sugen på att göra något annat. Det finns en inställning här på KGK att de som vill ska få chansen att testa på nya tjänster internt. Ett naturligt steg för mig var att bli innesäljare.
Tiden på innesälj blev en bra skola. Niklas lärde sig om försäljning, produkter och lärde känna företaget och återförsäljarna. Det gick bra och han blev erbjuden att avancera till utesäljare som distrikschef. Som utesäljare skulle man kunna affärsutveckling, lite marknadsföring och vara riktigt bra på produkterna.
Utbildning öppnade dörrar
Parallellt med den nya tjänsten fick Niklas även möjlighet att utbilda sig inom business management. Det i kombination med erfarenheten som distrikschef öppnade möjligheter både innanför och utanför husets väggar på Hammarbacken. Först blev det några år som produktchef för olika produkter inom Hella, sedan gjorde rastlösheten att Niklas sökte sig till jobb utanför KGK. Och det var först då som hobbyn med motorcyklar även blev arbete.
Återvände till KGK
Eftersom branschen i Sverige inte var så stor träffade Niklas ofta Klas Östlund, chef för KGK Motor, ute på mässor och event och de kom bra överens. Det hela resulterade i chansen att ansvara för Honda-affären. Han välkomnades tillbaka till KGK och blev positivt överraskad av hur företaget hade utvecklats under tiden han varit borta.
När intresset för produkterna är så stort som i Niklas gäng gäller det att hålla ögonen på målet. Det gäller att se till vad marknaden och återförsäljarna vill ha.
– Vårt viktigaste uppdrag är försäljningen, att skapa bra affärer tillsammans med våra återförsäljare.